העו;לי1; מחב;ר העמ;ים לא התא;ימ3; אף פעם; לסט;רא3;טי08; השל;יל7; שדב;ר בה, אבל; התק;שו2;ת מכי;רה בכך; רק באו;פן חלק;י וממ;שי9;ה לטפ;ל ברו;סי1; דרך; משק;פי "הז3;נה, המא;פי3;נר ושו;נא היש;רא0;ים", ומק;בע4; בכך; את יחס; הצי;בו2; הוו;תי1; לעו;לי1; נינ;ה זסל;בס1;י -כו4;בת ב"כ0;בו" בחי;פה, תלמ;יד2; לתו;אר לתק;שו2;ת במח;לק2; לתק;שו2;ת ועי;תו4;ות באו;ני9;רס97;טה העב;רי4; חבר;ה סיפ;רה לי שהב;ת שלה; בת ה8-, שנו;לד2; ביש;רא0; ושו;לט4; בעב;רי4; ורו;סי4;, פתא;ום מסר;בת לדב;ר ולק;רו8; ברו;סי4; ודו;רש4; ללמ;וד ספר;די4;, כי היא; רוצ;ה להי;ות פופ;ול2;ית בכי;תה, כמו; היל;ד ריק;רד3;. "אם היי;תי מדב;רת ספר;די4;, כמו; ריק;רד3;, כול;ם היו; מזמ;ינ7;ם אות;י הבי;תה והיו; רוצ;ים לשח;ק אתי;, כי ריק;רד3; יכו;ל להב;ין ולדב;ר עם כל אחד; מ'ק6;נט04;ות' ו'ה2;ור91;ים'". מאו;ד סיק;רן אות;י מיה;ו היל;ד הזה;. התב;רר שריק;רד3; הוא; ילד; חיי;כן ושמ;נמ3;, שכמו; רוב; היל;דים לא אוה;ב ללמ;וד, נמצ;א פחו;ת משנ;תי7;ם באר;ץ, בקו;שי מדב;ר עבר;ית. לא מצא;תי הבד;ל בינ;ו לבת; הדו;דה שלי;, ילד;ה חבר;ות7;ת שהר;גי3;ה לא שיי;כת לבי;ת הספ;ר. אף אחד; מהיל;דים לא ניג;ש אלי;ה בהפ;סק3;ת, כמו; לריק;רד3;, לשח;ק ולש;או0; איך; אומ;רי1; משפ;ט זה או אחר; ברו;סי4;. חבר;תי הגי;עה לפש;רה עם הבת; שלה;. היל;דה קור;את סיפ;ור7;ם על ארג;נט7;נה ומד;ינ3;ת אחר;ות בדר;ום אמר;יק2;, בשפ;ה הרו;סי4;, וגם; לומ;דת ספר;די4;. * לפי; נתו;ני המש;רד לקל;יט4; עלי;יה, באו; ליש;רא0; ממד;ינ3;ת ברי;ה"מ לשע;בר, מינ;וא2; 1989 ועד; סוף; 2002, 939,427 עול;ים. בתו;ך עשו;ר בנו; העו;לי1; מברי;ה"מ לשע;בר קהי;לה משמ;עו4;ית, פול;יט7;ת וחבר;תית, ביש;רא0;. הקהי;לה צמח;ה מהת;אר0;נו97;ות קהי;לת7;ות שעי;קר3; התא;רג4;וי93;ת במי;שו2; הבל;תי-08;ור502;לי. הקהי;לה צמח;ה משו;לי3;ת בחבר;ה ובמ;שק היש;רא0;י, מני;כו2; תרב;ות7; בסב;יב2; הקו;לט4;, מהע;דר מסו;רת של "תר9;ות אזר;חי4;". לגי;בו3;ם הקה;יל4;י של העו;לי1; והס;תג2;ות01; ברש;תו4; חבר;תיות ייח;וד7;ות, תוך; חיז;וק זהו;תם כבנ;י ארץ; המו;צא ושי;מו2; תרב;ות1;, השפ;עה לא מעט;ה על יחס;ים בינ;ם לחבר;ה הקו;לט4;. ממצ;אי הסק;רי1; שנע;שו מור;ים שאחד; ממר;כי9;י היס;וד של הלם; התר;בו4; שחו;וה המה;גר, הוא; דחי;ית3; ביד;י האו;כל3;סי97;ה המק;ומ7;ת או חלק; ממנ;ה. לדב;רי חוק;רי1; רבי;ם, כל עלי;יה ניז;ונ2; מצי;פי3;ת הנבנו;ת לרוב; משי;לו9; של מיד;ע ואש;לי3;ת. אחת; האש;לי3;ת העי;קר7;ות של המה;גר7;ם היא; השת;יי9;ות לקב;וצ2; לאו;מי4;-הו502;וג1504;ית ואו;הד4;. העו;לה מצפ;ה למק;ום שבו; יהי;ה ככל; האחר;ים ויו;כל לשכ;וח שהי;ה קשו;ר לקב;וצ4; מיע;וט השו;נה מהתר;בו4; המק;ומ7;ת. במג;ע ראש;ון עם המצ;יא3;ת החד;שה, מגל;ה העו;לה את הפע;ר בינ;ה לצי;פי3;תי93;. החבר;ה היש;רא0;ית מתג;לה כהט;רו0;ני14; ורב;גו4;ית הרב;ה יות;ר מכפ;י שתי;אר לעצ;מו. הוא; מגי;ב לזה; לא פעם; בדח;יי2; ובה;תב6;או97;ות בעל;ות גוו;ן גזע;ני. לפע;מי1; הוא; מרג;יש שחלק; מהאו;כל3;סי97;ה המק;ומ7;ת דוח;ה אות;ו, ללא; הסב;ר. בשי;שה סקר;י דעת; הקה;ל בקר;ב אוכ;לו5;יי92; יהו;די4; בוג;רת ביש;רא0;, משנ;ת 1986, טרם; בוא;ה של העלי;יה ההמ;ונ7;ת, ועד; שנת; 1994, חלק; משמ;עו4;י מהצי;בו2; הוו;תי1; גיל;ה יחס; חיו;בי לעלי;יה ולעו;לי1;. אך יש החר;פה והק;צנ2; בעמ;דו4; השל;יל7;ות של האו;כל3;סי97;ה מסק;ר לסק;ר, לאחר; תקו;פה קצר;ה של התר;ומ2;ות רוח; עם בוא; גל העלי;יה הראש;ון בחו;דש7;ם הרא;שו4;ים של שנת; 1990 (לש1;, 1993). כהד;גמ2; לתה;לי8; זה נית;ן לרא;ות סקר; שנע;שה בפב;רו8;ר 1990 (שי ודו;כי3;, 1990), ובו; התנ;גד3; 4% בלב;ד מהצי;בו2; לכנ;יס4; העו;לי1; מבר;ית המו;עצ3;ת לשע;בר למג;ור7;ם בכנ;יס2; או בבנ;יי3; שבו; מתג;ור2;ים ותי;קי1;. ביו;לי 1994 (גי0;, 1994), הית;ה זו העמ;דה של 25% מהצי;בו2;. מגמ;ות אלה; בול;טו4; גם בסקר;ים נקו;דת7;ים לא-2;עט97;ם שנע;שו במה;לך גלי; עלי;יה בקר;ב הנו;ער והאו;כל3;סי97;ה הוו;תי1;ה. הסק;רי1; בקר;ב הנו;ער מעי;די1; גם על קיו;ם סטר;יא3;טי08;ים שלי;לי7;ם כלפי; העלי;יה (שו3;רצ93;ול491; וטו;ר-כ05;פא, 1997). סט הסטר;יא3;טי08;ים הנפ;וצ7;ם בתקשו;רת מאו;תה תקו;פה: רוב; העו;לי1; חיי;ם נפר;ד מהחבר;ה ישר;אל7;ת, לא מעו;ני7;ני01; בתר;בו4; ישר;אל7;ת, שוה;ים בשכ;ונ3;ת עני;ות, הגב;רי1; קשו;רים לעו;לם התח;תו3; והם; שיכ;ור7;ם, העו;לי1; אלי;מי1; כלפי; ילד;יהם, הנש;ים עוס;קו4; בתע;שי7;ת הסק;ס, רוב; העו;לי1; אינ;ם יהו;די1; ולא; רוצ;ים ללמ;וד עבר;ית. לסי;כו1;, אשמ;ת אי-2;צל95;תם בחיי;ם החבר;תיים ביש;רא0; היא; שלה;ם בלב;ד (Semyonow, 1997). לפי; הדו;"ח האחר;ון של לשם; (2003), יות;ר ממח;צי4; הצי;בו2; היה;וד7; הוו;תי1; מצי;ין את ההש;פע3;ת השל;יל7;ות של העלי;יה בתח;ום הפש;יע2;, הן ב1999- (64%) והן; ב2003- (73%). חלק;ו של הצי;בו2; המצי;ין השפ;עה שלי;לי4; מאו;ד בתח;ום זה גוב;ר ב2003-. תפי;סה זו רוו;חת בצי;בו2; ומח;וז1;ת על ידי; העי;תו4;ות, כפי; שצו;ין, החל; מ1992- (וד4;ה, 1997; Lemish, 2000). העמ;דו4; הסט;יג2;אט97;ות של הצי;בו2; הוו;תי1; וכל;י התק;שו2;ת בעב;רי4; הבי;או להת;רח1;ות בין; שתי; האו;כל3;סי93;ת, ויצ;רו בקר;ב העו;לי1; גיב;וש וחיז;וק הסטר;יא3;טי08;ים השל;יל7;ים ביחס; לחבר;ה סבי;בם. המת;ח ותי;קי1;-עו500;ים הוא; שלב; ידו;ע בחב;רת המה;גר7;ם. גל הכת;בו4; שלי;לי3;ת על העו;לי1; הופ;יע3; בשנ;ים 1993-1997, שהו;גד2;ו בספ;רו4; המד;עי4; כ"ש4;ות המע;בר בהת;פת5;ות הקהי;לה הרו;סי4;" (לש1;, א., ליס;ק, מ., 2001). נוצ;ר מצב; שבו; הזכ;ות היח;יד2; שהק;נת2; המד;ינ2; לעו;לי1; ללא; הגב;לה הית;ה זכו;ת להש;תת7; במע;רכ4; הפול;יט7;ת. קבו;צה גדו;לה של העו;לי1; בעל;י השכ;לה, מיו;מנ3;יו14; מקצ;וע7;ות ועו;צמ2; מספ;רי4;, שהת;קש4;ה למצ;וא את מקו;מה במע;רכ4;, הפכ;ה לכו;ח פול;יט7; חבר;תי משמ;עו4;י אחר;י הבח;יר3;ת. הקמ;ת המפ;לג2; "יש2;אל בעל;י;יה" הית;ה נקו;דת מפנ;ה בהת;פת5;ות העלי;יה הגדו;לה. ב1998-, בבח;יר3;ת המו;ני0;יפ88;לי493;ת, 162 מנד;טי1; היו; מנד;טי1; של עול;ים מרו;סי2;. 15.4% מהנ;בח2;ים למו;עצ3;ת היו; נבח;רי "הר3;סי01;", שיע;ור גבו;ה משיע;ורם באו;כלוסייה (הורוב;יץ, 2001). התב;רר כי גם בלי; ידי;עת השפ;ה ברמ;ה של "שפ4; האם;", אפש;ר לנה;ל את המד;ינ2;. מאז; השת;נה הדג;ש בתקשו;רת ביחס; לעו;לי1;, הם הפכ;ו ל"חלק; מאת;נו". התח;יל3; להו;פי6; כתב;ות שעס;קו גם אי-0;דק כלפי; "העו;לי1;". נטש;ה מוז;גו9;יה, הכו;תב4; הרא;שו4;ה דוב;רת רוס;ית, מגל; העלי;יה האחר;ון, התח;יל2; לעב;וד ב"ידי;עות אחר;ונות" והית;ה דוג;מה להש;תל9;ות מוצ;לח4; בתקשו;רת ישר;אל7;ת. בתקו;פה אחר;ונה זו החל;ו קבו;צו4; עול;ים להי;ות מוד;עו4; יות;ר לזכ;וי3;תי92;ן, או למד;ו להש;תמ3; בשי;ח הזכ;וי3;ת להש;גת מטר;ות7;הן. קבו;צו4; אלה; לא הסת;פק3; במא;פי7;ני01; של זהו;ת משו;תפ4;, ולפע;מי1; אף דחו; מאפ;יי4;ים האלה;, ובאו; בתב;יע3;ת להב;טי5; הגנ;ה על זהו;תן הפר;טי1;ול12;ית והת;נא7;ם להמ;שך פית;וח2;. שיח; זכו;יו4; זה אינ;ו מתק;יי1; כדי;אל3;ג בין; קבו;צו4;, אלא; תוך; התג;דר3;ת כל קבו;צה בטר;יט3;רי92; שלה;, עם מתן; אפש;רות לקב;וצ2; אחר;ת להת;גד2; בתח;ומ7;ה (מא3;טנ12;, שגי;א ושמ;יר, 1998). כפי; שכת;בה הורוב;יץ (2001), החבר;ה ישר;אל7;ת אינ;ה רוא;ה היו;ם התא;רג4;ות רוס;ית להת;בד0;ות, אלא; ביט;וי למגמ;ות פלו;רל7;סט97;ות בחבר;ה היש;רא0;ית. הבי;קו2;ת כלפי; העו;לי1; נגע;ה בנק;וד3;ת מסו;ימ3;ת. יחד; עם ההכ;רה בהצ;לח4;ם של בתח;ומ7;ם שונ;ים, החבר;ה הוו;תי1;ה ממש;יכ2; להר;גי3; איו;ם משמ;עו4;י מצד; של העו;לי1; בפש;יע2; ובת;עס3;קה. לדעת; 43% העו;לי1;, בשנ;ות7;הם הרא;שו4;ות ביש;רא0;, אינ;ם מבי;ני1; את הדמ;וק2;טי92; ויש; לשל;ול מהם; זכו;ת בחי;רה (30% מסכ;ימ7;ם לכך; בהחל;ט). שיע;ור גבו;ה של מבו;גר7;ם מבו;סס7;ם מבח;ינ2; מקצ;וע7;ת וכל;כל7;ת אינ;ם חוש;שי1; מתח;רו4; מצד; העו;לי1;. לעו;מת זאת;, ותי;קי1; צעי;רי1; שטרם; התב;סס3; מרג;ישים מאו;ימ7;ם בתח;ום היצ;רנ7; ובתח;ום הצר;כנ7; (לש1;, 2003). התב;רר, שקש;ה לתק;ן יחס; שלי;לי הרב;ה יות;ר מאש;ר ליצ;ור אות;ו. אך הוד;ות לפת;יח3;ת החבר;ה היש;רא0;ית הוד;גש השי;נו7; ברח;וב כלפי; עול;ים מרו;סי2;. שני; דבר;ים בול;טי1; בקר;ב העו;לי1;: השכ;לה ונא;מנ3;ת למד;ינ2;, והחבר;ה גם הכי;רה בכך;. לפי; תוצ;או4; סקר; אחר;ון (הורוב;יץ, לשם; וצמ;ח, 2003), תרו;מת העו;לי1; מוכ;רת בתח;ום החי;נו8; (60% מהנ;חק2;ים ציי;נו את זה) ו"ה5;יי00;ים העו;לי1; תור;מי1; תרו;מה חשו;בה ליח;יד3;ת קרב;יו4; בצה;"ל" (מסכ;ימ7;ם בהחל;ט, די מסכ;ימ7;ם). * החוק;רי1;, שמד;גי3;ים את השפ;עת העי;תו4;ים על דעת; הקה;ל ביחס;ה לקבו;צו4; מסו;ימ3;ת, מצא;ו קשר; בין; חשי;פה לתק;שו2;ת ליחס; שלי;לי לעו;לי1;. תפי;סה שלי;לי4; הרוו;חת מחו;זק4; ביד;י העי;תו4;ות. בחי;נת הפר;סו2;ים בתקשו;רת ישר;אל7;ת משנ;ת 1992 ואי;לך מצב;יעים על דמו;ת שלי;לי4; של העלי;יה ועל; השפ;עו4;יה. לפי; למי;ש, דמו;ת האשה;-העו;לה מצט;יי2;ת בתקשו;רת הכת;וב2; כשלי;לי4;. הדפ;וס הרו;וח הוא; של אשה;-זו04;ה. העי;תו4;ים היו; מלא;ים בכו;תר3;ת מסו;ג "וו1;קה, קוו;יא2; וסט;רי8;טי94;" (הע7;ר, 16.12.94), "בש2; טרי; ליש;רא0;" (מע2;יב, 11.12.94), "בכ7;רי משט;רה מוא;שמ7;ם בקשר;ים מינ;יי1; עם זונ;ות רוס;יו4; בבת;י מעצ;ר אבו; כבי;ר" (ידי;עות אחר;ונות, 6.9.96). סיפ;ור7;ם ספו;רי1; על הצל;חו4; עול;ים הופ;יע3; בעי;תו4;ים, כיו;צא7; דופ;ן על רקע; החו;מר השל;יל7;. דוד; איי;דל2;ן, פסיכו;לוג חבר;תי המצ;וי בקשר; הדו;ק עם כל העי;תו4;אי01; הכו;תב7;ם על עול;ים ועל;י;יה, ומד;י פעם; מוצ;ג כמו;מחה של ה"ר5;וב הרו;סי", נאל;ץ ברוב; המק;רי1; להג;ן על העו;לי1; בתקשו;רת. "לי איש;ית מפר;יע שעי;תו4;אי01; מתמ;קד7;ם בתו;פע3;ת שלא; מאפ;יי4;ות את כלל; האו;כל3;סי97;ה, אלא; במק;רי1; פרט;ני7;ם. כמו; שהי;ה בכת;בה במע;רי9; (1.08.03) על אתר; אינ;טר4;ט של פצי;פי5;טי01; רוס;ים, שמת;נג1;ים לשי;רו4; בצב;א. התמ;ונ2; שהו;צג2; הית;ה שהעו;לי1; יעש;ו הכל; כדי; להת;חמ1; מהש;יר3;ת בצה;"ל. אך העו;בד3;ת בשט;ח אומ;רו4; אחר;ת. כול;נו יוד;עי1; כי שיע;ור העו;לי1; בצה;"ל גבו;ה משיע;ורם באו;כלוסייה". העו;לי1; מוד;עי1; לתד;מי4;ם השל;יל7;ת בתקשו;רת. לפי; סקר; שנע;שה לפנ;י כשנ;ה על ידי; מכו;ן אי-5;י-פ497;-אר, התח;ום העי;קר7; שבו; העו;לי1; מרג;ישים מופ;לי1; לרע;ה הוא; התק;שו2;ת. 78% מהנ;שא0;ים הדג;יש3; זאת;. אמנ;ם, לפי; הסקר; רק 13% מהם; קור;אי1; עית;ונ7;ם בעב;רי4;, אך מכך; נית;ן להנ;יח כי את היד;ע על "קי8;וח" הם שאבו; מתקשו;רת בשפ;ה הרוס;ית. נית;ן לרא;ות את אופ;ן הצג;ת "דמו;ת הרו;סי1;" בתקשו;רת בשל;וש קטג;ור7;ות. הצג;ת הפן; השל;יל7; של העו;לי1;, תרג;ום הכת;בו4; השל;יל7;ות לשפ;ה הרו;סי4;, והצג;ת הפן; החיו;בי של העלי;יה ברא;יו4;ות הני;תנ7;ם לאמ;צע7; התק;שו2;ת בשפ;ה הרו;סי4;, שאינ;ם משק;פים את הדע;ות הרו;וחות בשפ;ה העב;רי4;. לפנ;י כמה; שני;ם בלב;ד החל;ו שבו;עונים בשפ;ה רוס;ית לתר;גם ולפ;רס1; באי;נט4;סי89;יו514; סיפ;ור7;ם, תחת; הכו;תר4; "לפי; עית;ונ3;ת היש;רא0;ית". כמו;ת המיד;ע ה"צ2;וב" שהו;צג לקו;רא הרו;סי באמ;צע3;ת תרג;ום, ואי;כו4; הידי;עות, מעו;רר7;ם אצל; רוב; העו;לי1; רגש;י נחי;תו4; ואש;מה. מרי;נה שפי;ר, העו;רכ4; לשע;בר של השבו;עון "פנ3;רמ92;", שהו;פץ בכל; הארץ;, סיפ;רה: "בע0; העי;תו3; היה; מוצ;יא מטק;סט7;ם של כתב;ות וידי;עות שמו;ת רוס;ים, מלי;ם כמו; 'נר1;ומ04;ים', 'זונ;ות' ו'פ3;ע'. בהת;חל2; חשב;תי שהכת;בו4; החיו;ביות לא עני;ינ3; אות;ו בכל;ל;. בגל;ל שרצ;ית7; לשנ;ות את אופ;י העי;תו3;, החל;טתי לחפ;ש משה;ו חיו;בי על העו;לי1;. במש;ך שנה; היו; שתי;ים-שלוש כתב;ות, מעני;ינ3;ת ועמ;וק3;ת. זהו; זה. זאת; הית;ה גם סיב;ה שהת;חל4;י לכת;וב בעצ;מי. ראי;ינ4;י עול;ים באר;ץ, שלמ;רו4; המב;טא הרו;סי הכב;ד הצל;יח3;. חיפשתי; ישר;אל7;ם עם שור;שי1; רוס;יי1; שכב;ר שכח;ו רוס;ית. אני; מאו;ד גאה; ברא;יו3; עם שמע;ון פרס;. הוא; פור;סם גם ברו;סי2;, ב'א3;גו04;וק' (כת9;-עת ארצ;י מהפ;ופ3;לר97;ים ברו;סי2;, המו;פץ גם בחו;"ל). אך תחו;שת בטן; שלי; היא; שחו;מר השל;יל7; על העו;לי1; מרו;סי2; בול;ט בממ;די1; אדי;רי1;". בימ;ים הרא;שו4;ים בהם; עבד;תי במק;ומ3;ן ישר;אל7; מכו;בד קיב;לת7; הלם; תרב;ות7;. שגר;יר רוס;י חדש; התח;יל למל;א את תפק;יד3; ביש;רא0;, הכר;תי את אשת;ו. ניג;שתי לעו;רך והצ;עת7; לו לעש;ות עלי;ה כתב;ה מגז;ינ7;ת: "היא; אשה; אינ;טל7;גנ96;ית ויפ;ה. היא; בחר;ה לתמ;וך בקר;יי2;ה של בעל;ה אף על פי שלמ;דה אות;ו מקצ;וע והית;ה יכו;לה להי;ות שגר;ירה. היא; מבינ;ה בפול;יט7;קה לא פחו;ת ממנ;ו ויש; לה הרב;ה פרו;יק6;ים הקשו;רים לרוס;ים בארץ;". העו;רך אפי;לו לא הרי;ם עינ;יו מהמ;חש9; וקט;ע אות;י בקו;ל אדי;ש: "הג9;רת השת;מש2; בעב;ר בסמ;ים או עבד;ה כנע;רת ליו;וי?" עד היו;ם אינ;י יודעת; אם זו הית;ה בדי;חה. האם; זו תוצ;אה של דעו;ת קודמו;ת הנפ;וצ3;ת באר;ץ, יחד; עם רדי;פת ריי;טי4;ג וחו;סר סקר;נות לגב;י תרב;ות אחר;ת? חוס;ר סקר;נות של ישר;אל7;ם לגב;י תרב;ות זרה;? מחק;ר טלפ;ונ7; שנע;שה ב1997- בקר;ב ישר;אל7;ם ותי;קי1; גיל;ה שכ52%- מהנ;שא0;ים מסכ;ימ7;ם שרוב; העו;לי1; עוס;קי1; בזנ;ות. בין; אלה; שנפ;גש7;ם יום;-יו02;ית עם העו;לי1;, רק 31% מגל;י;ם יחס; שלי;לי (Leshem, 2000). יש פחד; מפנ;י מסה; זרה; של אנש;ים שלא; מדב;רים עבר;ית ואנגלי;ת. כדי; למצ;וא לגי;טי2;צי92; לדח;יי4; ה"ז2;", פות;חו שלב;י סטי;גמ6;יז10;יה: נשי;ם סוי;גו כזונ;ות וגב;רי1; כנר;קו2;ני01;. באחר;ונה ביק;ש מקו;מו3; חיפ;אי את עזר;תי ברא;יו3; נער; נרק;ומ3; "מכ4;ופ97;ית צעי;רי1; רוס;ים", שגנ;בו ממכ;ונ7;ות. האי;רו6; זכה; לחשי;פה ברמ;ה ארצ;ית. הכת;ב, בעל; ניס;יו3; רב בתקשו;רת, היה; מנו;מס וזה;יר, בגל;ל הנו;שא הרג;יש. הוא; שאל; את הנער; על החו;דש7;ם הרא;שו4;ים של משפ;חת3; בארץ;: אול;י הקל;יט2; הית;ה קשה;, אול;י הם לא קיב;לו תשו;מת לב, או שהית;ה התע;לל3;ת בבי;ת הספ;ר. השאל;ות היו; קשו;ת והתשוב;ו;ת היו; אמת;. הנער; לא האש;ים איש; מלב;ד עצמ;ו. לא מצא;נו סיב;ה מיו;חד4; שילד; מוכ;שר ופי;קח כמו;תו יהפ;וך לנרק;ומ3;. לא הית;ה פה טרג;די2; של "עו0;ה מרו;סי2;", אלא; משב;ר איש;י בתק;ופ4; מעב;ר מילד;ות לבג;רו4;. עמד; לפנ;ינו נער; ישר;אל7; לכל; דבר;, שדי;בר עבר;ית רהו;טה והת;חר6; על מעש;יו. בכת;בה לא הדג;יש3; את "הרוס;יו4;" של הנער;, אבל; במש;ך כמה; ימי;ם דיב;רו בעי;ר על "הרו;סים האלה;". לתד;מי4; השל;יל7;ת של העו;לה נוס;פה עוד; ראי;ה. * יול;יה לרנ;ר היא; דוק;טו2;נט97;ת במח;לק2; לאנ;תר3;פו00;וג497;ה של האו;ני9;רס97;טה העב;רי4; בירושלי;ם. היא; מתג;ור2;ת ביש;רא0; 14 שנה; וזו;כר4; את הגלי;ם השו;ני1; בהתייחס;ות התק;שו2;ת ל"שאל;ה; הרו;סי4;". לדעת;ה, היו;ם אין; עוד; מגמ;תי3;ת שלי;לי4; בתקשו;רת ביחס; לעו;לי1;: "אין; שיח; שלי;לי חד-2;שמ06;י על הרו;סים ביש;רא0;. יש ייצ;וג7;ם שונ;ים ומג;וו4;ים, העו;לי1; מופ;יע7;ם בכל; מינ;י זיר;ות של שיח;, ולא;ו דוו;קא במש;מע3;ת השל;יל7;ת. נכו;ן שבעב;ר היו; בתקשו;רת הגז;מו4; ב'אופ;י הקר;ימ7;נל97;' של העלי;יה הרוס;ית - פתא;ום כל 'המ2;נד05;ים, הרו;פא7;ם והמ;וס7;קא97;ם' התג;לו כ'זונ;ות, רמא;ים ומא;פי3;נר97;ם'. זה היה; בשלב; ההת;פק5;ות מהא;ופ3;רי92; ביחס; לעלי;יה הרוס;ית והתוודעו;ת להט;רו0;ני93;ת של האו;כל3;סי97;ה הזאת;. היו;ם, עול;ים מוצ;גים בתקשו;רת בצו;רה מאו;זנ4; יחס;ית". בנו;סף לכך; מדג;יש2; לרנ;ר כי תפי;סו4; ותד;מי3;ת של קבו;צה חבר;תית נבנו;ת לא רק באמ;צע3;ת המד;יה אלא;, בעי;קר, במג;עים איש;יים. בשנ;ים האחר;ונות השת;נה מצב;ם של העו;לי1; מהיו;תם קבו;צת שול;יי1; להי;ותם חלק; מהחבר;ה הדו;מי4;נט97;ת. הרו;סים נוכ;חי1; היו;ם כמע;ט בכל; זיר;ה ציב;ור7;ת ונק;וד3;ת המפ;גש שלה;ם עם הישר;אל7;ם רבו;ת. יתר;ה מכך;, אי אפש;ר לדב;ר היו;ם על החבר;ה היש;רא0;ית ועל; "דעת; הקה;ל" בלי; לכל;ול בהן; עול;ים מרו;סי2;. העו;לי1; וכל;י התק;שו2;ת ברו;סי4; הם חלק; בלת;י נפר;ד מהשיח; הישר;אל7; על העלי;יה ובכל;ל;. יית;כן שיול;יה לרנ;ר (2001) צוד;קת באו;מרה ש"הרו;סי1;" הם חלק; בלת;י נפר;ד מהחבר;ה היש;רא0;ית. הרי; כוו;נת2; אינ;ה רק להשפ;עתם הני;כר4; על החבר;ה והתר;בו4; היש;רא0;ית, אלא; גם לעו;בד2; ש"הרו;סי1;" הם כבר; "רוס;ים-ישר;אל7;ם". לרנ;ר רוא;ה ביצ;יק4; התכ;ני1; האת;ני7;ם (הע1;תי97;ם) לזה;ות היה;ו;די4;-הרוס;ית תוצ;ר ישר;אל7;-מקומי - התפ;תח3;ת הצו;מח4; מהמפ;גש עם המצ;יא3;ת היש;רא0;ית העד;תי4;, ולא; דפו;ס מיו;בא מארץ; המו;צא. "הרו;סים ביש;רא0; בונ;ים כאן; לרא;שו4;ה את קהי;לת1; האת;ני4;, שלא; הית;ה קיי;מת בארץ; מוצ;אם". סטר;יא3;טי08;ים שלי;לי7;ם הם לעת;ים קרוב;ות תוצ;אה של אי-2;בנ92;. העו;לי1; באו; ליש;רא0; עם תפי;סו4; עול;ם, מטע;ן תרב;ות7;, והי;סט3;רי92; שונ;ים משל; הוו;תי1;ים. היחס; השל;יל7; שבל;ט בשנ;ים הרא;שו4;ים של "העלי;יה גדו;לה" היה; צפו;י, אומ;ר ח"כ רומ;ן ברו;נפ2;ן, בעב;ר עית;ונ8;י ועו;רך עית;ון ארצ;י בשפ;ה הרוס;ית. אחת; הסי;בו4; לכך; היה; חוס;ר היד;ע בענ;יי4;י עלי;יה וקל;יט2;, מצד; הכת;בי1; המת;מח7;ם בזה;. לפנ;י כשנת;יים ניס;ה ברו;נפ2;ן ליצ;ור גשר; בין; עול;ים עית;ונ8;ים לתק;שו2;ת היש;רא0;ית. המכו;ן למנ;הי0;ות ודמ;וק2;טי92; פתח; קור;ס לצעי;רי1; בעל;י ידע; בשתי; השפ;ות, בעל;י רקע; או השכ;לה בעית;ונ3;ת. "אחר;י הקור;ס, רצי;נו לשל;וח את הטו;בי1; ביות;ר להת;מח3;ת בעית;ון 'הארץ;'. הקור;ס היה; מוצ;לח, אבל; חבר;יי לא הלכ;ו לעב;וד ככת;בי1; ב'הארץ;', אלא; השת;לב3; במד;יה היש;רא0;ית בשפ;ה הרוס;ית. אני; מקו;וה שהמצב; ישת;נה בקרוב;". רוב; החוק;רי1; מסכ;ימ7;ם שחלק; גדו;ל מהעו;לי1; מרג;ישים עצמ;ם בנו;ח ביש;רא0;. הקהי;לה הרוס;ית מצי;עה דפו;ס חדש; של אינ;טג2;צי92; בחבר;ה ישר;אל7;ת. שום; עדה; ביש;רא0; אינ;ה מחז;יק2; חלק; כה רב של מדי;ה: 50 עית;ונ7;ם, שתי; תחנ;ות רדי;ו ובאחר;ונה גם ערו;ץ טלו;וי4;יה ברו;סי4;. עמד;ות העו;לי1; בארץ; הן אקט;יב7;ות ואנ;ו רוא;ים את השפ;עתן בתח;ומ7;ם חבר;תיים וצי;בו2;יי01;. גם החבר;ה ישר;אל7;ת פתו;חה לאינ;טג2;צי92;. כל אחד; מאת;נו בוח;ר בדר;כו שלו;, ויית;כן שבש;בי0; מיש;הו עבו;דה בארץ; החדש;ה תהיה; מדר;גה ראש;ונ2; לערו;ץ 1 או ערו;ץ 2. אז גם יפח;ת מספ;ר הסק;ופ7;ם כמו; זה האחר;ון שפור;סם ב"מ6;רי89;" (15.08.03) תחת; הכו;תר4;" ג'ו7;נט ישר;אל: 71% מהעו;לי1; לא מרג;ישים ישר;אל7;ם, 51% בקו;שי מנה;לי1; שיח;ה בעב;רי4;", ומעלי;ה כות;רת-92;גג: "העלי;יה הרוס;ית עדי;ין לא השת;לב2; בחבר;ה". זה נשמ;ע כאי;לו חזר;נו כמה; שני;ם טובו;ת אחו;רה. ילנ;ה קבי;שר, סוצ;יו0;וג97;ת ומנ;כ"ל החבר;ה "מו1;וס תקשו;רת ומחק;ר", הית;ה מהרא;שו4;ים שהג;יב3; לידי;עה הזאת; ב"מ6;רי89;". "אל7;טו14; רוס;יו4;" מיה;רו להכ;רי4; על "גל שנא;ה חדש; נגד; עול;ים מרו;סי2;". קבי;שר קיב;לה את הדו;"ח לני;תו5;: "לאחר; פרס;ום הכתב;ה, פנו; אלי; נצי;גי1; של ארג;ונ7; עול;ים בבק;שה לבח;ון את הנתו;נים שהו;צגו בכת;בה וזכ;ו לתגובו;ת נסע;רו4; ברח;וב הרו;סי וברח;וב הישר;אל7;. לאחר; קרי;את הדו;"ח נדה;מת7; לגל;ות שהנתו;נים שהו;צגו בכת;בה היו; נכו;ני1; רק בחלק;ם. בכמה; מקר;ים נעש;ה חיב;ור בין; הנתו;נים; הנתו;נים הוצ;או מהקשר;ם, ללא; מתן; הסב;ר וללא; השו;וא2; לנתו;נים על כלל; האו;כל3;סי97;ה. לדעת;י, מטר;ת הכתב;ה הית;ה לעו;רר מחדש; דעו;ת שלי;לי3;ת, מרי;רו4; והתנ;גד3;ת לעו;לי ברי;ה"מ, דבר;ים שמש;רת7;ם כמה; צדד;ים. אחד; ההסב;רים הוא; הבח;יר3;ת המוניציפאלי;ות באו;קטובר. פרס;ום הכתב;ה והפ;רש4;ות הרב;ה שני;תנה לה יית;נו לגי;טי2;צי92; לרש;ימ3;ת מפל;גת7;ות ועל;-מפל;גת7;ות לא לתת; מקו;מו4; ריאלי;ים לנצ;יג7; העו;לי1;, כי הם לא יוד;עי1; עבר;ית ואינ;ם מהו;וי1; חלק; אינטגראלי; מהחבר;ה היש;רא0;ית. מצד; שני;, הפרס;ום והפ;רש4;ות יתנ;ו תמי;כה רבה; יות;ר לרש;ימ3;ת עול;ים, המנ;סו4; להחל;ים לאחר; התפ;ור2;ות ישר;אל בעל;י;יה ולבנו;ת מנה;יג3;ת חדש;ה". * אות;ה חבר;ה שלי;, שדי;ברה על גיש;ה נכו;נה לקל;יט4; עול;ים מדר;ום אמר;יק2;, הסב;יר2; שהיא; נלח;מת גם היו;ם בסטר;יא3;טי08;ים של ישר;אל7;ם כלפי;ה: "אני; לא מתא;ימ2; לתי;או2; של זונ;ה: רגלי;ים רגי;לו4;, עינ;יי1; חומ;ות, שיע;ר שאט;ני. לכן; הוכ;נס4;י לסטרי;אוטיפ החיו;בי. רוב; הישר;אל7;ם חוש;בי1; שבא;תי ממו;סק9;ה או מסנ;ט-פ96;רס489;ור1490;, שאני; חיי;בת לנג;ן בפס;נת2; או כינ;ור. האנגלי;ת שלי; צרי;כה להי;ות מוש;למ4;, אני; חיי;בת להי;ות בקי;אה באמ;נו4; ובספ;רו4;, לפת;ור משו;וא3;ת עם שבע;ה נעל;מי1;, קרוב;י משפ;חה שלי; צרי;כי1; להי;ות פרו;פס3;רי01; ואני; חיי;בת להת;לב3; רק בבו;טי1;ים. עשר; שני;ם קשו;ת אני; מנס;ה להת;אי1; לדר;יש3;ת האלה;. התר;גל4;י מילד;ות לא לאכ;זב את האנש;ים מסב;יב4;י: הור;ים, מור;ים, חבר;ים, ועכ;שי3; הגי;ע גם תור; השכ;ני1; החדש;ים. אני; גרה; בשכ;ונ2; טוב;ה, שבה; אין; הרב;ה רוס;ים. אני; מרג;ישה כנצ;יג4; 'משפ;חה לדוג;מה', כי הסטר;יא3;טי08;ים של העלי;יה שלנ;ו חיי;בי1; להי;ות חיו;ביים. לאחר;ים אנו; לא זקו;קי1;. התק;שו2;ת, כנר;אה, שוב; מחפ;שת כות;רו4; ולא; מתכ;וו4;ת להתייחס; לבע;יו4; האו;בי7;קט97;בי493;ת שלי;". ישר;אל זקו;קה לעלי;יה משכ;יל2; ואינ;טל7;גנ96;ית. משפ;חת7; וחב;רי עוב;די1; קשה; בכל; המי;שו2;ים. נמש;יך להי;ות הפן; החיו;בי של העלי;יה מרו;סי2;. אנח;נו נמצ;אים הרב;ה שני;ם באר;ץ, אנח;נו כבר; חלק; מהחבר;ה, אנח;נו עוב;די1; וגר;ים יחד; עם הוו;תי1;ים, מדב;רים עבר;ית במב;טא כבד;. אנח;נו נמש;יך להי;ות דוג;מה טוב;ה של ה"י2;וד97;" מרו;סי2;. יש לנו; לפחו;ת שתי; סיב;ות לכך;: זאת; המו;לד4; של ילד;ינו, ואין; לנו; ארץ; אחר;ת. רשי;מה ביבלי;וגרפית: ודנ;ה, י. (1997) עמד;ות הצי;בו2; הישר;אל7; כלפי; העו;לי1; מבר;ה"מ לשע;בר (דו"95; מחק;ר). תל-8;בי89;: מכו;ן לסקר;י דעת; הקה;ל "שו3;קי01; פנו;רמה". גיל;, ר. (1994) סקר; דעת; קהל; בנו;שא יחס; האו;כל3;סי92; היה;ו;די4; בארץ; כלפי; העלי;יה והעו;לי1;. תל-8;בי89;: מכו;ן פור;י. מאו;טנ2;, מ., שגי;א, א., ושמ;יר, ר. (1998). "הר2;ור97;ם על רב-תרב;ות7;ות ביש;רא0;". מתוך;: מ. מאו;טנ2;, א. שגי;א, ור. ושמ;יר (עו2;כי01;) רב-תרב;ות7;ות במד;ינ2; דמו;קר6;ית ויהו;די4;. תל-8;בי89;, הוצ;את רמו;ת – אונ;יב2;סי96;ת תל-8;בי89;, עמ' 67-76 לשם;, א. (2003) עול;י ברה;"מ לשע;בר ביש;רא0; 1999-2003. דו"5; מצב;. (סקר; מיו;חד שהו;זמ3; לבק;שת ג'ו7;נט ישר;אל). לשם;, א. (1993) האו;כל3;סי92; היש;רא0;ית ויחס;יה לעו;לי שנו;ת ה90-. ביט;חו3; סוציאלי;, 40, עמ' 73-54. לשם;, א. וליס;ק, מ. (2001) התג;בש3;תה החבר;תית של הקהי;לה הרוס;ית ביש;רא0;. בתו;ך: מ. ליס;ק וא.לשם; (עו2;כי01;), מרו;סי2; ליש;רא0;: זהו;ת ותרב;ות במעב;ר (עמ' 76-27) תל אבי;ב: הוצ;את הקי;בו9; המא;וח2;. הורוב;יץ, ת. (2001) התע;צמ3;תם הפול;יט7;ת של עול;י ברי;ת המו;עצ3;ת לשע;בר ביש;רא0;. בתו;ך: מ. ליס;ק, וא.לשם; (עו2;כי01;), מרו;סי2; ליש;רא0; זהו;ת ותרב;ות במעב;ר (עמ' 100-123 ). תל-8;בי89;: הוצ;את קיב;וץ המא;וח1; קו אדו;ם. לרנ;ר, י. (1999) דרך; הדעת;: מהג;רי1; רוס;יי1; באו;ני9;רס97;טה. ירושלי;ם: האו;ני9;רס97;טה העב;רי4; בירושלי;ם. מחק;רי עיו;ן מס' 5 לרנ;ר, י. (2001) ריב;וי והיברדי;ות בתפ;יס4; הישר;אל7;ם הרו;סים. תאי;ור7;ה ובי;קו2;ת 19, סתי;ו 2001, עמ' 41-43. שוו;רצ3;ול91;, י. וטו;ר-כ05;פא, מ. (1997) הקשר;ו של האיו;ם המוכלל; לדעו;ת קודמו;ת על עול;ים מבר;ית המו;עצ3;ת לשע;בר ומא;תי3;פי92;. מגמ;ות ל"ח (4), עמ' 504-527. שי, ש. ודו;כי3;, ר. (1990) עמד;ות הצי;בו2; כלפי; גל העלי;ה 89/90. ירושלי;ם: מכו;ן גוט;מן למחק;ר חבר;תי שימ;וש7;. Lemish, D. (2000) The whore and the other: Israeli images of female immigrants from the former USSR. Gender&Society, 14,2, pp.233-349 Leshem, E.& Sicron, M. (in press) The Russian community in Israel. In: Waxman, C.I.& Rebhum, U.(Eds.) Jews in Israel: Contemporary social and cultural patterns. Hanover: University Press of New England. Semyonov, M. (1997) On the cost of being an immigrant in Israel and the task of immigrant absorption. In Lewin- Russian Jews on three continents. London: Frank Class. 510-540
|
|